TV Nova v krizi

středa 2. únor 2011 11:36

Díky všudypřítomné mediální masáži nešlo uniknout srandovnímu faktu, že TV NOVA nasazuje jako svůj hlavní letošní hit tureckou telenovelu a bude jí v hlavním vysílacím čase dávat hned několikrát týdně. To mě vede k malému zamyšlení.

 

 

Všechny české komerční televize šetří. To je neoddiskutovatelný a pochopitelný fakt. Všechny ty bláboly (přicházející od marketingu z NOVY) o „vycházení vstříc diváckému vkusu“ a „pestré programové skladbě“ jsou směšné a nevěří jim ani moje babička. Jde o šetření peněz a turecká telenovela je prostě levná. 

"Po dvou letech krize chtějí lidé aspoň na chvíli uniknout každodenním problémům. My jim jen vycházíme vstříc." 

Co je ale opravdu zajímavé je ta prezentace. Upoutávky, tiskové konference, prohlášení do tisku – to vše vedlo ke vzniku hned několika vesměs výsměšných komentářů napříč všemi českými internetovými i tištěnými médii. Ale co je to hlavní? O téhle telenovele se teď všude píše. Negativní propagace, také propagace. A svým způsobem tu tento „televizní hit“ propaguji i já, teď a tady. 

"Prostřednictvím romantické série mohou diváci zažít něco pozitivního a příjemného, proto jsme se rozhodli nabídnout jim aspoň večer místo krimi romantiku." 

TV NOVA si prý nechala zpracovat jakýsi výzkum, dle kterého Češi zatoužili po „růžových brýlích“ a dosud vysílaný kriminální žánr (např. CSI Miami) bude tedy nahrazen žánrem romantickým. Z jejich strany je znát i jakýsi mírný alibismus ve stylu: „my za to nemůžeme, naši diváci to chtějí“! No, chtěl bych ten výzkum vidět. Stálo by to za bližší prozkoumání. 

"Je to jeden z nejúspěšnějších formátů vyvezených z Turecka do regionů východní a střední Evropy a má vynikající výsledky sledovanosti v Bulharsku, Chorvatsku či v Řecku.“ 

NOVA adoruje tuto tureckou telenovelu i z hlediska jejího fenomenálního úspěchu na Slovensku a na Bálkáně. Tam teď patříme? Ale, to je irelevantní. Mnohem zajímavější je to ohánění se úspěšností a diváckým vkusem. Tak se dostáváme k jednomu velmi zajímavému tématu: jak moc televize vytvářejí a formují vkus diváků? Jak moc ho přizpůsobují svým potřebám? Stačí si 5 minut probrouzdat internet a zjistíme jak je to s tou úspěšností ve světě a jak moc novácký marketing pokrytecky žvaní. Mezi nejúspěšnějšími seriály posledních let na světě jsou např. Dexter, Jak jsem potkal Vaši matku, Family Guy, Teorie velké třesku, Californication, V žádných žebříčcích nenajdete tureckou telenovelu Tisíc a jedna noc. NOVA prostě na něco lepšího nemá peníze. Zajímavostí také je, že většinu ze světově veleúspěšných seriálů najdete na Prima Cool, což je v podstatě (společně s ČT2 a ČT24) jediný český program, který sází na to, že divák není debil. 

"Letošní jarní schéma v čele s obřím projektem Česko Slovenské SuperStar, premiérovými díly Ordinace, Ulice, Comebacku, dalších vlastních formátů a nových zpravodajských relací rozhodně nemůže být považováno za úsporné." 

Je jasné, že spousta lidí se obrací na internet, to co chcete vidět si prostě stáhnete (legálně, či nelegálně) a díváte se na to kdy a jak chcete. Většinou samozřejmě s titulky. Televize tak v budoucnu zůstávají eventualitou pro počítačově negramotnou část populace, to jsou právě ty babičky a maminky s dětmi. Tím se kruh uzavírá a turecká telenovela začíná. Domnívám se že díky té šikovné mediální masáži bude mít zpočátku velmi vysokou Sledovanost, poté prudce klesne a nakonec se ustálí na hladině obvyklé pro telenovely. Tuhle bitvu nakonec vyhraje Prima.

poster2.jpg

Marketingový kouzelníci z NOVy také vytvářejí jakýsi pocit, že Tisíc a jedna noc je něco více než telenovela. Že se dokonce jedná o umělecký počin. K tomu se nemůžu vyjádřit, neviděl jsem a těžko soudit. Na Slovensku už ovšem proběhl a dočkal se většinou jednoznačně negativních reakcí. Jeden příspěvek (zde) tuto telenovelu zhodnotil takto: 

„Včera som sa prinútil pozrieť toľko "ospevovaný seriál", teda jednu časť. Aby som to zhrnul, natoľko debilné dialógy som nepočul v telke už roky (asi sa úspešne vyhýbam telenovelám). To je celé také: "Abdul, ja milujem Šeherezádu viac než Ty, ja bez nej nemôžem žiť!. "Omar, ale je som sa do nej zamiloval hneď, ako som ju videl, ale že si to Ty tak Ti ju prenechám!". "Ale nie, to nemôžeš, porozprávajme sa o tom s Aksalom!. Šeherezáda: "ja už nemôžem ďalej, musím to všetkým povedať". To je celé o tom, že niekto príde, odíde, príde, odíde, príde, odíde, príde, odíde a medzi tým povie zopár debilín. To tento rok začína veru pekne.“ 

Modré vsuvky (kromě té poslední) pocházejí od mluvčí TV Nova Michaely Fričové.

Karel Šec

MilanPane Uhlíku,21:122.2.2011 21:12:13
P. UhlíkMilý pane Milane19:452.2.2011 19:45:05
MilanPane Uhlíku,19:352.2.2011 19:35:38
Josef KobylkaPořady, na které se dívám si předem vybírám17:402.2.2011 17:40:23
NULIVy jste tedy to Slovensko taky uvedl,15:202.2.2011 15:20:35
NULINad tureckou telenovelou nejásám,15:162.2.2011 15:16:25
Jiří HermánekTo jste asi kolego bydlel u někoho jiného15:052.2.2011 15:05:13
P. UhlíkObávám se pane Hermánku,15:012.2.2011 15:01:54
Karel ŠecAch jo.14:382.2.2011 14:38:25
Jiří HermánekTelevize tady není od toho, aby nám poskytovala14:252.2.2011 14:25:34
Frant. NeradNovu jsem už "odpískal"12:002.2.2011 12:00:42

Počet příspěvků: 12, poslední 2.2.2011 21:12:13 Zobrazuji posledních 12 příspěvků.

Karel Šec

Karel Šec

Nové filmy, knihy a hudba které mě zaujaly.

Od malička mám rád filmy a hlavně kino. Budu rád když Vám něco z toho co zde píši pomůže vybrat správný film na který zajít, nebo knihu kterou si přečíst. Nechci filmy "recenzovat", spíš psát o dojmech, které ve mně vzbudily.

REPUTACE AUTORA:
0,00

Seznam rubrik

Tipy autora

tento blog
všechny blogy

Co právě čtu

Co právě poslouchám

Oblíbené stránky