Válka Bohů

středa 30. listopad 2011 10:13

Jeden z letos nejlepších filmů v našich kinech je spektakulární podívaná Válka Bohů (Immortals), ale skoro žádný český filmový publicista si toho nevšiml.

Režisér Tarsem Singh je vizionář. Už v roce 2000 mě uchvátil svým pojetím standartního hollywoodského thrilleru, kdy se naprosto vykašlal na žánrová schémata a v podstatě polovinu filmu CELA proměnil ve výtvarné umělecké dílo, které ještě dnes vyráží trikově zhýčkaným divákům dech. Jeho další film Pád se díky své komplikovanosti a neúctě k divákovi proměnil pouze na položku v učebnicích filmových studentů, ale z hlediska vizuálního je to opět velká podívaná. Na jeho návrat k hollywoodskému mainstreamu právě uváděným filmem Válka Bohů jsem se moc těšil a nebyl jsem vůbec zklamán. Naopak.

 

  

 

Film Válka Bohů (Immortals) přichází do českých film hned s několika "stigmaty", nebo chcete-li problematickými marketingovými klišé. V první řadě je to věta: "Od tvůrců filmu 300: Bitva u Thermopyl". Ta u diváka vyvolává pocit, že se bude jednat o stylově stejnou podívanou jako je právě film Zacka Snydera "300". I trailer k filmu Válka Bohů je tak koncipován a tyto asociace vyvolává. Není to ovšem pravda. Dalším stigmatem je sám nesmyslný český název "Válka Bohů", v originále se film jmenuje "Immortals", což znamená "Nesmrtelní". Tento název pak naprosto odpovídá filmu a jeho vyznění. Válka Bohů je jen trapná invence českého distributora. Nic nového pod sluncem.

1.jpg

Režisér Tarsem Singh si vybral příběh řeckého hrdiny Thesea, z něhož si vypůjčil několik motivů a předělal si ho dle svých uměleckých ambicí. Řecká mytologie tak dostává naprosto na frak, ale o to tvůrcům evidentně nešlo. Hlavní ambicí je popis mechanismu vzniku mýtu. V závěrečných sekvencích vidíme děj celého filmu ve formě sochařských reliéfů, kdy už naplno vidíme nadpřirozené mýtické zobrazení, které můžeme konfrontovat s "reálným" zobrazením v předchozích minutách. A je se na co dívat! Podívaná je to dechberoucí, zejména jakákoliv sekvence s bohy Olympu je vypiplaná k dokonalosti. S tím se pak snadno kontrastují lidské souboje plné špíny a krve. Zobrazení násilí je pak dalším bodem k zastavení. Ve vysoce estetizované komiksové adaptaci 300: Bitva u Thermopyl je násilí podáno jako vizuální balet, plný stříkanců krve tančících v prostoru kolem polonahých kulturistů. Záměrně připomíná dokumentární "nacistické" filmy Leni Riefenstahl a neméně záměrně je paroduje. Ve filmu Válka Bohů je většinou násilí skutečným násilím. Baletním scénám se tvůrci sice nevyhnuli (asi na tlak producentů), ale většina scén, které s násilím pracují jsou opravdu kruté záležitosti vracející pohled na násilí tam kam patří. Místo estetické adorace je mění na pocit hnusu.

2.jpg

Herecké obsazení je precizní, ale naprosto dominuje Mickey Rourke jako "zlý" král Hyperion. Tato postava má obrovskou hloubku, která je divákům jen naznačena a je na nich si domýšlet jeho osudy. Prostý, neurozený člověk, který se stal králem a bohové mu vzali jeho rodinu je vlastně naprostým ekvivalentem příběhu hlavního hrdiny Thesea. Tyto dva smrtelníci se osudově ve filmu několikrát potkávají a vždy jde o brilantní scény.

gang.jpg

V kontextu české filmové kritiky mě nepřekvapuje naprostý nezájem, nebo přímo odsouzení tohoto filmu jako nenápadité kopie 300: Bitva u Thermopyl. Jedinou vyjímkou je Kamil Fila, který se krásně a sofistikovaně rozepsal (zde) a já mu tleskám.

zeus2.jpg

Karel Šec

Karel Šec

Karel Šec

Nové filmy, knihy a hudba které mě zaujaly.

Od malička mám rád filmy a hlavně kino. Budu rád když Vám něco z toho co zde píši pomůže vybrat správný film na který zajít, nebo knihu kterou si přečíst. Nechci filmy "recenzovat", spíš psát o dojmech, které ve mně vzbudily.

REPUTACE AUTORA:
0,00

Tipy autora

Co právě čtu

Co právě poslouchám

Oblíbené stránky